Mest omtalt i OBOS-ligaen i 2017
Sandnes Ulf var klubben som ble mest nevnt i OBOS-ligaen gjennom 2017-sesongen.
For andre året på rad er Sandnes Ulf den klubben som genererer mest oppslag blant samtlige klubber i OBOS-ligaen. Gjennom 2017-sesongen var det hele 14.377 oppslag om Sandnes Ulf enten i papiravis, på web eller på TV.
Nærmeste klubb var Bodø/Glimt som hadde 13.035 oppslag i 2017-sesongen.
Som nevnt er det andre sesongen på rad Sandnes Ulf troner øverst på oppslagstoppen i Norges nest øverste nivå, hvor de lyseblå endte på 13.126 oppslag i 2016-sesongen. Med andre ord er det en økning på 1251 oppslag i 2017.
Topp 3 oppslag fordelt på klubber OBOS-ligaen 2017:
1. Sandnes Ulf: 14.377
2. Bodø/Glimt: 13.035
3. Start: 11.864
Det er Sponsor Insight som måler klubbenes tilstedeværelse i ulike tradisjonelle medier, og sosiale medier.
Av andre interessante tall i rapporten, kan vi også hente ut Sandnes Ulfs mest sette TV-kamper i 2017-sesongen. Her er topp 3-listen:
1. Sandnes Ulf - Fredrikstad: 43.000 TV-seere (Eurosport Norge)
2. Fredrikstad - Sandnes Ulf: 39.000 TV-seere (MAX)
3. Bodø/Glimt - Sandnes Ulf: 29.000 TV-seere (Eurosport Norge)
Den mest sette kampen på TV i OBOS-ligaen i 2017 var Bodø/Glimt - Fredrikstad. Den ble sett av 47.000 mennesker. Sandnes Ulf - Fredrikstad 2. påskedag var den nest mest sette.
2017 var et godt år for OBOS-ligafotball på TV, et år som var det første for Eurosport som rettighetshaver for norsk fotball. Antall TV-seere på åpne kanaler økte med nesten 400.000 for de 30 serierundene i 2017 sett opp mot 2016.
Publikumstallene for divisjonen under ett holder seg stabilt, og fjoråret var således et år etter gjennomsnittet de siste seks sesongene.