Leverer overskudd for første halvår – tøft andre halvår i vente

Over en halv million i pluss, men utsiktene for andre halvår viser at klubben har en utfordrende økonomisk situasjon

Annonse:
Sandnes Ulf har rapportert regnskapet for første halvår til fotballforbundet. Det viser følgende nøkkeltall:

  • Driftsresultat: 545.318,-
  • Halvtsårsresultat: 417.384,-

Klubben rapporterer også om positiv egenkapital til fotballforbundet, og vil med det etter all sannsynlighet være i gul sone i forbundets finansielle oppfølgingssystem.

- Klubben er tilfreds med dette resultatet. Det er en konsekvens av spillersalg, gode prestasjoner på A-laget og en generell god kostnadskontroll i klubben, sier daglig leder Tom Rune Espedal.

Sviktende inntekter på markedssiden

Sandnes Ulf har siden nedrykket fra Eliteserien i 2014 vært klar på at økonomien har vært utfordrende, og klubben har vært gjennom flere prosesser for å kutte kostnader og møte hverdagen med et lavere inntektsgrunnlag. Spesielt er likviditetssituasjonen krevende den dag i dag.

Klubben har hatt mange gode støttespillere gjennom disse årene, både i næringslivet og privatpersoner, noe klubben fremdeles har den dag i dag.

Samtidig er det ikke til å legge skjul på at markedssituasjonen i regionen har endret seg, og at Sandnes Ulf fortsatt merker ettervirkningene av dette. Flere partnere har gått ut som sponsorer, og flere har også redusert sine avtaleverdier.

- Andre halvår blir spesielt krevende

Espedal sier klubben er i gang med tiltak.
Espedal sier klubben er i gang med tiltak.

Sandnes Ulf har jobbet hele våren med tiltak for å dekke gapet, deriblant ble sponsorbudsjettet redusert inn mot sesongen. Fallet er per 30. Juni 2017 større enn det den relativt markante nedjusteringen tok høyde for.

- Sandnes Ulf har lagt opp til et budsjett som sier at vi skal gå 799.000 i overskudd i 2017. Men andre halvår blir spesielt krevende hvis vi ikke får dekket inn gapet på sponsorinntekter, forklarer klubbens daglige leder.

- Derfor vil klubben fortsette med tiltak både mot sponsorer og andre aktiviteter utover høsten, sier Espedal.

Han vil samtidig takke alle ansatte, frivillige trenere og medlemmer, og eksisterende sponsorer for støtte og forståelse.

- Vi jobber hardt for at tilbudet og satsingen skal være like bra, om ikke bedre, i fremtiden.

Solid merkevare

Som nevnt er klubben og markedsavdelingen i full gang med å snu enhver stein og intensivere arbeidet ytterligere for å levere i henhold til budsjett. Som OBOS-ligaens mest omtalte klubb for andre året på rad, har Sandnes Ulf jobbet seg opp til å bli en solid merkevare i norsk toppfotball, i tillegg til å være den mest kjente merkevaren fra Sandnes nasjonalt.

I tillegg leveres det hvert år vanvittig mye arbeid fra frivillige og spillere i klubbens barne- og ungdomsavdeling. Sandnes Ulf er fylkets største klubb målt i forhold til antall påmeldte lag i seriesystemet, og rett i underkant av 1000 spillere utkjemper kamper på fotballbanen i løpet av ett år.

Klubben har derfor en solid bredde i hva som kan tilbys til eksisterende og nye samarbeidspartnere.

- Vi mener vi er et interessant sponsorobjekt for regionens bedrifter. Som nevnt er vi Sandnes sin mest omtalte merkevare nasjonalt i alle målinger, og vi leverer sportslig gode resultater i toppen av OBOS-ligaen.

Det forteller styreleder Terje Hopen.

Med et nytt stadionanlegg på trappene, går klubben inn i en vanvittig spennende fremtid.

- I tillegg tar vi et betydelig samfunnsansvar som jeg tror få kan måle seg med i byen, med treninger og aktiviteter fra fotballfritidsordningen med over 80 barn, til treninger for alt fra 5-åringer til voksne menn godt over 60 år, avslutter han.

Annonse: