Det smarte hotellet som var langt forut sin tid

Like ved kvadrat finner du Smarthotel Forus, som er en stolt samarbeidspartner med Sandnes Ulf. Denne uken skal dere få bli bedre kjent med hotellsjef, Roger Meinich-Bache, og salgssjef Solveig Møskeland.

Annonse:

For de som ikke kjenner til dere og deres historie, kan du fortelle hvem dere er og litt om historien bak Smarthotel Forus?
– Smarthotel er en hotellkjede med lokale eiere i Rolf Hodne og Arne Incoronato, som etablerte seg i på Forus i 2003, snart 18 år siden. På den tiden var det et bra marked med opptur i byen og mangel på hotellrom. Lokale investorer valgte på bakgrunn av det å bygge et helt nytt hotell, men forskjellen på dette hotellet og de andre hotellene som eksisterte, var at dette skulle være helt automatisk. Du kan godt si at vi var forut tiden, men vi fikk mye oppmerksomhet med tanke på at vi skulle være et automatisk hotell med liten eller ingen betjening. Ideen på at våre kunder skulle gjøre alt selv var god, men timingen med å tilby noe slikt for 18 år siden var ikke perfekt. På den tiden fantes det ikke Iphone med Apper, Snapchat, Facebook og det fantes knapt internett. Vi var rett og slett for tidlig ute og måtte gjøre om hotellet til et standard hotell som kundene den gang ville ha. Det er viktig for oss å få frem at vi fremstår fortsatt i dag som et fullskala hotell med 25 ansatte. Det som er interessant er at konseptet og produktet vi startet med i 2003 med automatiske løsninger, er et konsept og produkt kundene nå elsker. Det drar vi heldigvis en fordel av i dag hvor vi tilbyr betjening for de som ønsker det og automatiske løsninger for de som ønsker det. Smarthotel kjeden har hoteller i Tromsø, Hammerfest, Oslo samt partnerhoteller i Bergen og Haugesund. I disse dager bygger vi et nytt hotell i Bodø, så vi er godt representert i vårt langstrakte land, forteller en reflektert Roger Meinich-Bache. 

Dere driver et hotell i et sterkt næringsområde, hvilke kunder har dere innom i løpet av et år?
– Du er inne på det, det er et sterkt næringsliv i område, så vi har mange gjester som trenger overnatting i forbindelse med sitt arbeid. På sommeren har vi mange gjester innenfor ferie og fritid. Turister som skal besøke og oppleve severdigheter i området som eksempelvis prekestolen og kongeparken. 

Vi har snakket litt om det, men hvilke tilbakemeldinger får dere fra deres kunder med tanke på produktet dere tilbyr målt mot de større kjedene?
– Vi opplever at våre gjester blir overrasket når de besøker oss. Det er en lunere atmosfære er en av tilbakemeldingene vi får. Mange av våre gjester reiser mye i løpet av en uke og overnatter på hoteller. Det har jeg selv gjort i mine tidligere jobber, og det er ikke verdens kjekkeste ting å gjøre, forteller Roger før han forstetter; – Man er mye alene og savner kanskje det sosiale livet og familien hjemme. Hos oss pusset vi opp for et par år siden med fokus på å ha det koselig i lobbyen. Vi arrangerer quizkvelder for våre gjester og pendlere hvor de ansatte er med, vi har filmkvelder og vi tar dem med ut på ting. Våre resepsjonister kjenner de fleste gjestene våre på fornavn og vet når de har bursdag. Mange som ikke har brukt oss før blir rett og slett litt overrasket. De tenker kanskje i forkant at vi er et smarthotell og automatisk hotell, men sannheten er at vi tilbyr så mye mer enn det. Vi er vertskap for våre gjester og ønsker å skape en best mulig hverdag og opplevelse for de som besøker oss, avslutter en litt stolt hotellsjef for hotellet som har 155 rom.

Det er ingen hemmelighet at reiseliv og hotellnæringen har merket de negative ringvirkningene med Covid-19. Hvordan har dere opplevd det?
– Jeg husker godt våre prognoser i januar og februar 2020. Det som så ut til å bli et fantastisk år med gode bookingtall langt frem i tid. Som for mange andre smalt plutselig døren igjen i midten av mars 2020. Avbestillingene rant inn og vi havnet i en helt urealistisk og vanskelig situasjon, forteller Solveig Møskeland, før hotellsjef Meinich-Bache overtar ordet; – Vi måtte snu oss rundt og se på hva vi tilbyr og hva vi driver med. Heldigvis har vi de siste årene opparbeidet oss et godt grunnlag i næringslivet. Vi har tenkt langsiktig med våre kunder i lang tid. Det betalte seg nå, men kundene fikk andre behov enn normalt. Våre gjester hadde behov for lenger opphold enn normalt, eksempelvis. I tillegg måtte vi utvikle konseptet vårt og vi startet samarbeid med lokale bedrifter. Vi inngikk blant annet et samarbeid med Vågen videregående skole og kokkelinjen der, for å tilby noe nytt innenfor matveien. Det ble godt tatt imot blant våre kunder. I den forbindelse vil jeg også skyte inn at vi er en bedrift som tar inn lærlinger hos oss, noe vi er stolte av. Solveig og meg er og har vært proaktive og nytenkende det siste året, noe som har blitt godt tatt imot av både gjester og bedrifter, forteller hotellsjefen. 

Dere er en del av nettverket til Sandnes Ulf. En av grunnene til det er at dere får vist frem deres produkt til de andre 117 samarbeidspartnerne. Hva tilbyr dere bedrifter som ønsker en avtale med dere og hvordan fungerer det? 
– Ønsker en av samarbeidspartnerne til Sandnes Ulf eller andre bedrifter en avtale med oss så tar de kontakt med meg for en prat. En avtale med oss gir bedriftene en fastpris gjennom hele året som er lavere en publisert pris, enten hos oss eller et av våre andre hoteller i andre byer. Vi hører alltid på kundens behov og tilrettelegger og tilpasser avtalene deretter for å møte deres behov og ønsker, forteller salgssjef Møskeland, før hun påpeker at alle er hjertelig velkommen på besøk og overnatting, privat eller i forbindelse med jobbreise. 

Dere kom jo inn som samarbeidspartner til Sandnes Ulf i 2019. Det har jo vært et spesielt siste år, men hvordan opplever dere å være en del av Sandnes Ulf sitt nettverk?
– Vi synes det er et bra nettverk å være en del av. Klubben har tilrettelagt for gode møteplasser via SoMe kanaler. At klubben nå setter deres samarbeidspartnere i fokus med saker som den vi lager her, er god kundepleie. All honnør til Sandnes Ulf for arbeidet som legges ned mot samarbeidspartnere, forteller Møskeland.
– På de fysiske samlingene vi har deltatt på, har vi følt oss godt mottatt. Folk er blide og glade og litt like oss. Det er ikke obligatorisk dress og slips på samlingene, men man kan være seg selv og føle seg avslappet. Variasjonen i innholdet på samlingene er også noe som er godt planlagt, så vi er lojale samarbeidspartnere også i fremtiden, sier en fornøyd Roger Meinich-Bache.

Sandnes Ulf er glade for å spille på lag med Smarthotel Forus og anbefaler alle lesere et besøk hos dem!

Annonse fra Obos-ligaen: