Det historiske opprykket

23. oktober 2011 ble en merkedag for klubben. I sitt hundrende år, hundre år uten Eliteserie, rykket endelig de lyseblå opp til Norges øverste nivå.

Annonse:

29. mai 2011: Sandnes Ulf ligger på nedrykk etter 8 serierunder, og satsingen brister. Foran sesongen ble laget forsterket for å ta steget vekk fra nedrykksstrid i Adeccoligaen, men pilen peker i feil retning.

Så begynte det å skje ting. 5. juni 2011 blir hardtsatsende Sandefjord slått 1-0, og seieren blir fulgt opp med en helt fenomenal rekke med seire. I perioden 5. juni til og med 28. august tar Sandnes Ulf hele 37 av 39 mulige poeng, og det snakkes om opprykk i Sandnes.

Da kommer tre strake tap, og usikkerheten brer seg.

Men denne gjengen ville motbevise kritikerne som trodde de lyseblå ville snuble på målstreken, og sesongen avsluttes strålende.

23. oktober 2011 ligger muligheten der. Dersom Sandefjord tar poeng fra Ham-Kam, og Sandnes Ulf slår nedrykksklare Løv-Ham, så er det historiske opprykket sikret.

Spillerne gjør seg klar til å feire 6-0-seieren.

Og slik går det. Sandnes Ulf knuser stakkars Løv-Ham med hele 6-0, og Sandefjord gjør jobben borte mot Ham-Kam. Et fullstappa Sandnes stadion i seiersrus kan juble over opprykk til Tippeligaen for første gang, og det i jubileumsåret hvor 100 år med "Ulf" ble feiret.

Viktigheten av opprykket ble beskrevet i en kommentar i Sandnesposten:

Søndag ble det skrevet fotballhistorie på Sandnes stadion. Det som vil bli husket er ikke bare opprykket, men måten det skjedde på. Sandnes Ulf sikret opprykket på egenhånd og med stil. De fremsto som et lag der alle bidro til seieren. Det snakkes allerede om «annerledeslaget».

Klubbens motto er: «Vi deler minner for livet». Søndag kveld og mandag morgen delte Sandnes minner med hele nasjonen. Alle de store redaksjonene i landet brakte fyldige saker om Sandnes Ulf. Til nå har vi måttet forklare folk fra andre kanter av landet hvor Sandnes ligger. Neste år slipper vi det.

— Sandnesposten
Selv for de som ikke liker fotball vil det som skjedde på Sandnes idrettspark søndag ha betydning. Det løftet denne historiske bragden kan gi byen må ikke undervurderes. Før sommeren var det få i Sandnes som turde å snakke om eliteserien. Når det nå er en realitet, er det mye å lære av det Sandnes Ulf har fått til. Klubben har gitt byen mer enn bare en fotballsensasjon. De har vist oss at Sandnes kan få til hva det skal være - hvis vi bare vil.

Annonse fra Obos-ligaen: